Open top menu
Thursday, January 2, 2014

Assalamualaikum..

Tiap wanita menginginkan kulit yang cantik termasuk aku sendiri. Tapi ramai yang mengabaikan pengambilan makanan yang mampu membantu untuk mencantikkan kulit.


Terdapat 10 makanan yang dapat membantu dalam membersihkan wajah, sentiasa kelihatan sihat, berseri dan juga bersemangat.

Antaranya :-

1. Avokado
Sering digunakan dalam produk kecantikan. Kulit dan isi avokado adalah kaya dengan vitamin B. Vitamin B sangat penting untuk mendapatkan kulit licin, sihat, membantu mencegah kerengsaan, dan bengkak kulit. Anda boleh mengambil avokado dalam pemakanan. Pulpa buah ini boleh disapu atau digosok pada kulit muka.

2. Beri
Vitamin C penting untuk kulit yang sihat dan beri telah membuktikannya. Strawberi dan beri hitam mengandungi serat kolagen yang boleh membantu menjadikan kulit kelihatan lebih muda. Diperkaya dengan anti-oksida yang tinggi dan berkesan untuk membantu mencegah keradangan.

3. Keju Cottage (keju)
Selenium dan Vitamin E yang terdapat dalam makanan ini boleh membantu melawan radikal bebas dan memberikan antioksidan untuk kulit yang sihat. Ia juga mampu mencegah kanser jika diamalkan dalam diet yang sihat.

4. Badam (kacang)
Asid lemak dalam diet boleh membantu mengekalkan membran sel dan boleh membantu dalam mencegah toksik dalam badan. Badam juga mengekalkan air dalam badan yang akan membuat wajah anda sihat dan badan yang pejal. Di samping itu, minyak yang terdapat dalam badam adalah sangat baik untuk kesihatan jantung dan mengekalkan berat badan.

5. Kentang
Kentang mengandungi zat besi yang sangat tinggi yang diperlukan oleh badan anda. Diperkaya dengan zink dan vitamin C, kentang juga boleh membina keanjalan kulit untuk kelihatan muda dan sihat sepanjang masa.

6. Bijirin
Walaupun bijirin boleh menyebabkan peningkatan gula dalam darah, bijirin juga boleh membantu mengekalkan kemudaan dan kesihatan luar yang anda mahu. Walau bagaimanapun, anda perlu memastikan bahawa bijirin mempunyai serat yang tinggi untuk memberi manfaat yang baik kepada kulit anda.

7. Biji flaks
Jika tidak suka makan ikan dan makanan yang mengandungi omega 3 dengan asid lemak yang tinggi, biji flaks adalah penyelesaiannya. Omega 3 yang terdapat dalam kacang boleh membantu kulit menghidratkan, mengurangkan sebum, menutup liang dan membantu mencegah jerawat. Minyak yang terkandung dalam bijinya memberikan kulit anda secara semula jadi berseri, muda dan sihat.

8. Yogurt
Kaya dengan protein dan dapat membantu untuk membina kulit yang lebih anjal. Yogurt  dari Greek mengandungi dua kali lebih banyak protein dan tinggi serat. Terdapat pelbagai perasa yogurt dan yogurt juga boleh di amalkan dengan menambah buah-buahan, madu dan pelbagai lagi.

9. Lada
Hijau, kuning, jingga, dan lada merah boleh menyerlahkan hidangan anda. Karotenoid (antioksidan dalam lada) boleh mengurangkan kedutan di muka. Muka akan kelihatan lebih muda dan sihat jika diamalkan selalu.

10. Mangga
Bukan sahaja lazat dimakan malah mangga juga membantu memulihkan kulit. Mengandungi lebih daripada 80 peratus daripada vitamin A yang anda perlu makan sekerap mungkin untuk melawan radikal bebas dan kulit berkedut tidak akan berlaku di usia muda. Rendah kalori, mangga sesuai diamalkan semasa diet.

Kalau anda jenis yang tidak sukakan pengambilan supplement. Pastikan anda mengambil makanan seperti di atas untuk memastikan kulit kekal cantik dan sihat.


About Author
Different Themes
Written by Honeyneeza

Kepakaran saya adalah membantu anda menambah nilai kesihatan dan kecantikan luaran dan dalaman serta memberikan konsultansi makanan tambahan dan mentoring menjana kewangan dengan perniagaan kesihatan

0 comments

mommykhalifah.com