Open top menu
Thursday, December 26, 2013

Assalamualaikum..

Kali ni terdetik nak kongsi tentang Cyst. Cyst memang sinonim dengan wanita. Cyst juga antara penyakit yg ditakuti oleh para wanita kerana terletak di dalam rahim.

Apakah CYST?
~ Cyst adalah sejenis tunbuhan di dalam kilang ovary yang mengandungi cecair samada air, cecair bercampur perotin, darah beku, darah aid, minyak dan lemak ataupun lendir. Ia juga boleh disertai daging yang mungkin jenis kanser, rambut, cartilage, tulang dan lain-lain.
~ Kebanyakan cyst tidak merbahaya. Tetapi jika dibiarkan, ianya akan menimbulkan masalah lain. Ianya bermula dengan sakit haid (senggugut), kemudian cyst akan pecah hingga menyebabkan pendarahan. Penyakit akan menjadi serius sehingga terlilitnya batang ovary, menggangu proses kehamilan sehingga menyebabkan kemandulan dan seterusnya menyebabkan terjadinya kanser endometrium.


Jenis-jenis cyst ovari :-

❥ Cyst Corpus Luteum
-          Jenis yang paling umum terjadi kepada wanita. Biasanya tiada tanda dan hanya berukuran diameter 2-6cm. Ianya terjadi apabila telur keluar dari ovary ke rahim, folikel terkunci dan terisi dengan darah ataupun cairan. Ukuran yg semakin membesar menyebabkan bahagian ovarium terlilit. Ianya akan menimbulkan rasa sakit yang amat dan memerlukan rawatan yang segera.

❥ Cyst Hemorrhagic
-          Timbul pendarahan di dalam cyst. Antara tanda yg akan dirasai pesakit adalah terasa senak dan perit di bahagian perut.

❥ Cyst Dermoid
-          Biasanya menyerang wanita yang berusia lebih muda dan cyst akan membesar sehingga 15cm dan berisi bukan saja cairan tetapi lemak, jaringan tulang ataupun rawan. Jenis ini dapat meradang dan menybabkan posisi tiub falopio terlilit.

❥ Cyst Endometrium
-          Turut dikenali dengan nama Endometrosis. Ianya terjadi ketika jaringan lapisan rahim hadir dalam ovary wanita. Jenis ini biasanya terisi dengan darah yang berwarna coklat dan ukurannya antara 2-20cm. Jenis ini boleh menyerang wanita yang berusia sekitar 16 hingga 27 tahun. Ianya akan menimbulkan rasa sakit yang luar biasa ketika haid dan akan mengganggu kesuburan.

❥ Cyst Denoma
-          Terjadi apabila tumor terbentuk dari jaringan ovary. Jenis ini biasanya berisi cairan dan berukuran diameter yang sangat besar sehingga 30cm atau lebih.

❥ Polucystic – appearing Ovary
-          Cyst kecil terbentuk disekeliling luar ovary. Terjadi pada wanita normal ataupun pada wanita yang mengalami gangguan hormone endokrin.

❥ Polycystic Ovarium Syndrom (PCOS)
-       - Keadaan cyst di dalam ovary. Terjadi kerana ovary mengeluarkan hormone androgen berlebihan dan boleh berlaku disebabkan factor keturunan.

-          - Memiliki tanda seperti tumbuhnya bulu lebat, wajah berjerawat ataupun gangguan haid. Ianya meningkatkan risiko penyakit jantung, kolestrol, diabetes, tekanan darah tinggi. Selainitu dapat meningkatkan risiko kanser endometriun apabila tempoh haid adalah sekitar mahupun melebihi 60 hari.

-          - PCOS ini seringkali dikaitkan dengan kemandulan, risiko keguguran dan komplikasi kehamilan serta pendarahan di luar kitaran haid.

-          - Terjadi sekitar 4-7% terhadap wanita yang berusia 16-27 tahun.

Apakah penyebab cyst?
✿ Mempunyai sejarah cyst
✿ Kitaran haid tidak teratur
✿ Perut buncit
✿ Haid di usia awal (11 tahun atau lebih muda)
✿ Sukar untuk hamil
✿ Pesakit hipotiroid
✿ Penderita kanser payudara yang pernah menerima rawatan kemoterapi

Gejala Cyst :-
✦ Terasa senak di bahagian bawah perut atau sakit berkala di bahagian pinggul
✦ Kitaran haid tidak teratur
✦ Bawah perut sering terasa penh ataupun tertekan
✦ Pedih ata sakit yang luar biasa ketika haid. Terasa sakit hingga ke belakang pinggang
✦ Pedih pinggul setelah latihan olahraga mahupun ketika hubungan suami isteri
✦ Mual dan muntah
✦ Pedih dan keluar darah dari vagina
✦ Kaedah rawatan adalah pembedahan jika keadaan cyst semakin teruk dan memudaratkan.

Produk apakah yang Shaklee tawarkan dalam membantu masalah ini?
-      Ya. Jawapannya adalah GLA Complex



Apa itu GLA COMPLEX? 

GLA COMPLEX merupakan AsidLinoleik Gama. Tentu anda biasa dengar Evening Primprose Oil (EPO) kan? Di Shaklee, EPO dikenali sebagai GLA COMPLEX. Malahan jauh lebih baik dari EPO kerana mengandungi Asid Linoleik Gama, Minyak Borage, Minyak benih bunga matahari & vitamin E, yang menjadikan jauh lebih baik dari EPO di luar sana.

Antara kelebihan GLA Complex Shaklee adalah :
- membantu mengawal hormon dan kitaran haid
- membantu meningkat kesuburan bagi mereka yang sukar mendapatkan anak.
- melegakan PMS
- menguatkan kuku dan rambut
- menjadikan kulit lebih berseri
- membantu menangani ekzema
- mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
- menguatkan imuniti tubuh
- melambatkan proses penuaan
- mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
- mengawal kencing manis dan darah tinggi
- mengawal kolesterol
- untuk fungsi saraf

Alhamdulillah. Dah ramai yang berjaya dengan GLA Complex Shaklee tanpa memerlukan proses pembedahan yg sememangnya mengerikan dan menyukarkan dari segi penjagaan. GLA Complex Shaklee bukan sahaja membantu menyelesaikan masalah cyst tetapi membantu dalam masalah jerawat yang teruk kerana GLA Complex Shaklee mengandungi vitamin E.


Di sertakan antara testimoni mereka yang berjaya.



Berminat???

 Boleh pm fb honey neeza atau fan page My little One Shop

 Nak lebih mudah à sms/call/whatsapp/line/we chat : 0137149109
About Author
Different Themes
Written by Honeyneeza

Kepakaran saya adalah membantu anda menambah nilai kesihatan dan kecantikan luaran dan dalaman serta memberikan konsultansi makanan tambahan dan mentoring menjana kewangan dengan perniagaan kesihatan

0 comments

mommykhalifah.com