Open top menu
Tuesday, January 28, 2014

Assalamualaikum..

Alhamdulillah berkesempatan lagi untuk menaip entri. Harini nak share tentang Set Migrain Shaklee.

Siapa yang pernah rasa camna migrain tu, mesti tak tahan nak menanggung sakit kan. Saya sendiri berpengalaman untuk rasa migrain ni terutama masa bergelar student dulu. Tapi dulu saya tak kenal lagi dengan Shaklee dan set ni. So, terpaksa la saya cari ubat dekat farmasi. Ambil ubat di klinik. Ambil mc. Sampaikan sekali tu saya kene telan pil yg RM1.50 sebiji sebab yang biasa-biasa ni dah takde effect. Cuba bayangkan bapa kandungan dadah yang masuk dalam badan saya. Lepas telan ubat confirm lalok dan mengantuk seterusnya akan tidur berjam-jam.

Apakah migrain?

Migrain ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain mungkin tidak mampu menjalankan tugas seharian, tidak boleh makan, minum dan hanya mampu berehat sahaja ketika sakit menyerang. Pesakit migrain sering mengadu sakit berdenyut-denyut di sebelah bahagian kepala. Jika kronik, migrain boleh menyebabkan rasa pening (nausea), muntah, cirit birit dan juga sensitif terhadap cahaya dan bunyi.

Tanda-tanda migrain

Rasa ngeri ditusuk dengan jarum pada sebelah kepala dan merebak ke bahagian hidung dan sekitar mata . 
Kesakitan teramat sangat dan berdenyut2.
Pandangan silau, kabur dan kadangkala menjadi gelap.
Tekak berasa loya, muntah dan kadangkala tangan dan kaki menjadi sejuk.
Pesakit akan menjadi sensitif pada sebarang bunyi dan suara .
Serangan selalunya berakhir dalam tempoh 4-72 jam.
Sesetengah pesakit akan mengalami pengumpulan cecair dalam badan seperti bengkak bengkak dan membesar di bahagian tertentu anggota badan .

Cara elak migrain :HINDARKAN :

Memakan makanan yang mengandungi thyramine seperti keju
Makanan yang mengandungi monosodium glutamate (MSG)
elak bau yang busuk, bunyi bising dan asap rokok
Minuman yang mengandungi kafein berlebihan
Stress dan tekanan
Jadual tidur yang tak tetap
Menundakan waktu makan dan biar perut kosong terlalu lama

Sebab-sebab gaya hidup mungkin punca utama migrain

Tidak cukup atau terlebih tidur, atau tidur yang tidak teratur boleh menyebabkan migrain
Pemakanan yang tidak seimbang 
Perubahan cuaca (Ini termasuk keadaan pancaran matahari yang terang atau lampu)
Bunyi dan bau kuat.
Menonton TV atau menghadap skrin komputer terlalu lama.
Tekanan emosi atau stres
Merokok  
Jantina (3 – 4 kali lebih kerap di hidapi wanita berbanding lelaki)
Ketidakseimbangan hormon ketika dating haid (bagi wanita)


Set Migrain Shaklee terdiri daripada :

Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)
Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan degupan jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium amat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf, otot, serta buah pinggang kita.  

Magnesium pula mustahak dalam mengekalkan metabolisma kalsium.  Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu sebab migraine berlaku. Kajian menunjukkan Magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan kekerapannya berlaku.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium tanpa vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh menjadi sisa / batu dalam ginjal atau pundi kencing.

B Complex
Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan migrain. Vitamin B yang lengkap dalam B Complex Shaklee ini akan memastikan anda bukan saja kurang risiko diserang migrain, tapi juga penyakit-penyakit lain seperti depresi dan strok.

Bagi pesakit migrain, adalah dinasihatkan supaya cuba mengenali sebab-sebab migrain menyerang pada masa tertentu. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka ubahlah pemakanan, begitu juga dengan perkara-perkara lain seperti aktiviti dan gaya hidup.

Sila mempertimbangkan tentang mengambil vitamin/supplemen sebagai satu percubaan untuk mengurangkan migrain, kerana ia pasti lebih baik daripada ubat yang berasaskan dadah secara berterusan.

Vitamin C Plus
ANTARA MANFAAT UTAMA :-

Peningkatan Sistem Imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, juga mengurangkan simptom selsema.

 Memerangi kanser - Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan.

Mengekalkan kolestrol sihat - ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.

Berminat???

 Boleh pm fb honey neeza atau fan page My little One Shop

 Nak lebih mudah --> sms/call/whatsapp/line/we chat : 0137149109
Different Themes
Written by Honeyneeza

Kepakaran saya adalah membantu anda menambah nilai kesihatan dan kecantikan luaran dan dalaman serta memberikan konsultansi makanan tambahan dan mentoring menjana kewangan dengan perniagaan kesihatan

0 comments

mommykhalifah.com